Loop jij al een tijdje met het idee om iets voor jezelf te gaan beginnen? Dan is het logisch dat jij jezelf afvraagt; Hoe word je een ZZP’er? Vooral in het begin is het natuurlijk ontzettend spannend en heb je ontzettend veel vragen. Toch valt het in de praktijk allemaal reuze mee. Het enige wat belangrijk is, is dat je zorgt dat je voldoende inkomsten hebt om te kunnen rondkomen. Dit klinkt natuurlijk ontzettend logisch, maar er zijn mensen die hier niet direct bij stilstaan. Uiteraard is het ook niet vreemd dat je de eerste periode moet teren op een buffer, aangezien je natuurlijk bezig bent met het opbouwen van iets. Om je een idee te geven hoe je dit nu in de praktijk aanpakt, hebben we een aantal tips voor je.

Inschrijven bij de KvK

De eerste stap om zzp’er te kunnen worden, is door je in te schrijven bij het handelsregister. Hiervoor kun je eenvoudig online een afspraak maken en vervolgens dien je op locatie enkele zaken verder af te ronden. Je betaald voor deze inschrijving eenmalig rond de 50 euro en dan ben je officieel ingeschreven en heb je een eigen handelsnaam, waaronder jij vanaf nu kunt gaat opereren. Nadat je je hebt ingeschreven, duurt het vaak een week of twee voordat je ook je BTW nummer ontvangt. Vanaf dit moment kun je facturen sturen en ook ontvangen. 

Ontslag nemen bij je werkgever

De spannendste stap op het moment dat je als zzp’er verder gaat, is natuurlijk het nemen van ontslag. Het kan zijn dat je de keuze hebt gemaakt om het eerst naast elkaar te doen, zodat je een stukje extra zekerheid had om ervoor te zorgen dat je alvast een klantenkring hebt opgebouwd, voordat je daadwerkelijk de stap neemt. Is dit niet het geval, dan waag je natuurlijk wel een sprong in het dieper. Toch hoef je absoluut niet bang te zijn. In de huidige tijd waarin de banen voor het oprapen liggen, heb je zo een baan weer als het nodig is. Uiteraard gaan we daar niet van uit, maar het is wel fijn om te weten. Daarbij komt ook nog eens dat het sociale vangnet in Nederland dusdanig is, dat het zeker de moeite waard is om deze stap te nemen voor jezelf.

Boekhouding

Je hebt inmiddels al enkele antwoorden op je vraag hoe word je een ZZP’er. Een belangrijk onderdeel is natuurlijk het doen van je administratie. Waar je dit in loondienst natuurlijk niet hoeft te doen, ben je als zelfstandige ineens verantwoordelijk voor het doen van je eigen belastingaangifte, BTW aftrek en al dat soort zaken. Ook dien je bepaalde investering op de juiste manier weg te boeken, zodat je hierover een extra belastingvoordeel ontvangt. Het is dus aan te raden om er direct voor te zorgen dat je dit goed aanpakt. Zo hoef je je daar in ieder geval geen zorgen over te maken. Vooral omdat er in het begin zoveel op je af komt, is het wel fijn dat dit in ieder geval voor je geregeld wordt.